Nea Moudania (Gr), Donderdag 10 mei 2018 - Reisverslag uit Néa Moudhaniá, Griekenland van Gerda Lubbe - WaarBenJij.nu Nea Moudania (Gr), Donderdag 10 mei 2018 - Reisverslag uit Néa Moudhaniá, Griekenland van Gerda Lubbe - WaarBenJij.nu

Nea Moudania (Gr), Donderdag 10 mei 2018

Blijf op de hoogte en volg Gerda

10 Mei 2018 | Griekenland, Néa Moudhaniá

Wat een Hemelvaartsdag vol ervaringen! Er was een camper versierd….Ingrid is jarig!!
De zon schijnt, en iedereen maakt zich klaar voor een dagje Thessaloniki, met bus en gids.
Even na 09.15 uur kwam Nikos met zijn bus, naar onze poort, om ons te vervoeren. Met 44 personen stapten we na een uurtje uit bij de Witte Toren, om een zonnige foto te maken van dit monument. Toen naar het uitzichtpunt, waar je over geheel Thessaloniki uitkeek, er was ook gelegenheid om koffie te drinken op de vele terrasjes.
Vervolgens naar de kerk Aghios Dimitros, deze bewonderd en velen gingen in de crypten naar beneden, na een kwartiertje kwamen we buiten en er was een dreigende lucht, we zouden naar de overdekte markt wandelen, maar…….de Griekse Weergoden boven ons, gingen een vreselijk gevecht aan….Onweer, een wolkbreuk van zeker 1 uur….iedereen schuilde waar mogelijk! Maar er was geen houden meer aan…….we doken een portiekje in, waar het Griekse UWV een vestiging heeft. Het personeel zat er te lunchen, en we werden vriendelijk verzocht binnen te komen, dus 40 verzopen katjes met druipende parapluus mochten zomaar binnen schuilen, en later zei men ons naar een etage hoger te gaan, waar een soort vergaderzaal was, met grote ramen, waar we droog mochten wachten en buiten het kolkende natuurgeweld langs ons gebouw zagen gaan.
Er was een echtpaar, die naar een koffietent was geschoten, en die zaten aan de koffie, met ouzo en pinda’s te wachten tot het droog werd, en nog een echtpaar, die een andere vluchtweg hadden gekozen, en ons kwijt waren……
Zij kozen een natte weg naar de Witte Toren, het punt waar we zouden verzamelen om 16.00 uur. Zij , als enigen, hebben tenminste een lauwe ( stroom viel uit, door het noodweer) maaltijd gegeten.
De rest had een knagende maag, wilde vis of een pita giros bestellen, maar waar? Wij zaten in een kale zaal te wachten, en sommigen deden hun middagdutje… De busschauffeur is gebeld om te komen, het was te slecht weer, dan maar terug naar de camper!!
We stapten bij de kerk in, en reden naar de Witte Toren ( ondergelopen door de zondvloed) en pikten onze verloren deelnemers op.
Maar wat we onderweg met eigen ogen zagen…..het was verschrikkelijk!
De bloempotten van de Bloemententoonstelling en spullen van de markt, dreven naar een lager punt van de stad, dus naar de Boulevard.
Meegesleurde auto’s door de kolkende waterstroom, waren tegen elkaar gebotst en er was schade overal om ons heen, wat een rampgebied en wat een schade!!
Dit alles is overmacht, uiteindelijk kunnen we lachen en dankbaar zijn voor zoveel gastvrijheid van de Grieken, die zomaar 40 druipende Nederlanders naar binnen halen om te schuilen.
Dankbaar zijn we ook, dat niemand gewond is geraakt ( behalve 1 glijpartij op een gladde trap, met een zere heup als resultaat), en dat we om 16.00 uur weer veilig thuis waren op onze camping, waar maar een paar druppeltjes regen is gevallen ( 77 km afstand van Thessaloniki). We werden tegemoet gelopen door Dimitri, de eigenaar en Nikos de chauffeur heeft hem verteld over de watersnood.
We hoorden dat beelden van het geteisterde Thessaloniki op de TV werden getoond, wij allen hebben het meegemaakt!

• 11 Mei 2018 - 17:45

Lenie V D Voorde:

Wat een heftige dag was dat maar wel aardig dat jullie mochten schuilen ik hoop dat het weer nu
    Lie beter gezind is en een fijne reis verder.

• 14 Mei 2018 - 07:22

Ludgard Van Hees - Martens:

Wachten duurt lang...., maar Gijs kan overal zijn tukkie doen..!!
    Gelukkig had het slechte weer geen directe gevolgen voor jullie groep.
    Nog veel plezier samen!!!